17.10.2022

Kancelárske priestory so zmyslom pre udržateľnosť: 5 tipov pre eco-friendly kanceláriu

Zdravé a ekologické pracovné prostredie by nemalo byť výhodou, ale samozrejmosťou. V práci predsa trávime takmer tretinu nášho života,  preto dbať na kvalitu pracovného prostredia, v ktorom našu prácu vykonávame, je nesmierne dôležité. Moderné, a zároveň zdravé kancelárske priestory, sú momentálne vyhľadávaným bonusom u  zamestnancov. Taktiež, v dnešnej dobe množstvo začínajúcich, alebo už existujúcich, firiem vyhľadáva svoje kancelárske priestory v ekologických budovách, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. 

Aká je to ekologická budova

Ekologická budova je budova, ktorá svojou konštrukciou a samotnou existenciou negatívne neovplyvňuje životné prostredie. Jej hlavná funkcia je chrániť vzácne prírodné zdroje a zlepšovať kvalitu života. Dávnejšie bola stavba týchto budov pre developerov neatraktívna, pretože výstavba a správa samotnej budovy je finančne nákladná. V súčasnosti sa však ekologické budovy stávajú čoraz populárnejšie vďaka svojim ekologickým, sociálnym a, z dlhodobého hľadiska, aj ekonomickým výhodám.  

Aké podmienky musí ekologický objekt spĺňať

V súvislosti s čoraz viac vystupujúcou problematikou globálneho otepľovania sa ľudia začali zamýšľať nad riešeniami problematiky klímy. V posledných rokoch sa preto začali stavať takzvané zelené budovy. Hlavnou výhodou zelených, ekologických budov, je šetrenie energií a šetrenie životného prostredia ako takého. Nie však akákoľvek budova môže dostať označenie zelená budova. Certifikácia LEED či BREEAM determinuje, či sa bude jednať o zelenú budovu alebo nie. Tieto osvedčenia nás ubezpečujú o tom, že v budove nastáva optimalizácia spotreby energií, znižuje sa uhlíková stopa a iné.  

5 tipov na zdravú a ekologickú kanceláriu

Optimálne nastavená klimatizácia a pravidelná údržba vzduchotechniky

Správne riešenie vzduchotechniky je základom pre udržanie čistého vzduchu v kancelárii. Pri využívaní klímy najmä počas horúcich letných dní je dôležité mať na pamäti, že teplota v budove by sa nemala líšiť od vonkajšej teploty o viac ako 6 stupňov Celzia. Najoptimálnejšie vnútorná teplota sa pohybuje od 19 do 24 stupňov, pričom tento rámec by sa nemal prekročiť ani počas zimných mesiacov. Pravidelná údržba vzduchotechniky je taktiež veľmi dôležitá, nakoľko tým dokážeme predísť šíreniu nežiadúcich vírusov a baktérií, o ktorých nemusíme ani vedieť. 

Živé rastliny, ktoré neslúžia len ako dekorácia

Živé rastliny v budovách a kancelárskych priestoroch predstavujú množstvo pozitív. Nielenže znižujú množstvo oxidu uhličitého v priestore, ale aj zvlhčujú vzduch či zachytávajú prach. Taktiež pôsobia upokojujúco na ľudí a vytvárajú príjemnú atmosféru. 

Zdroj: Dreamstime.com
Zdroj: Dreamstime.com

Nábytok s ohľadom k prírode a zdraviu zamestnancov

Netreba podceniť ani výber nábytku do interiéru. Nie každý nábytok je pre naše zdravie najvhodnejší. Neoddeliteľnou súčasťou zdravej kancelárie by mal byť práve „zdravý“ nábytok, ktorý je šetrný k životnému prostrediu a nedisponuje žiadnymi nežiadúcimi látkami, ktoré by mohli negatívne pôsobiť na naše zdravie. V súčasnosti je veľmi populárny nábytok z recyklovateľných materiálov.

Dbajte  na správne triedenie odpadu, či kompostovanie

V dnešnej dobe je čoraz viac ľudí nastavených vo svojich domácnostiach odpad recyklovať, avšak, akonáhle opustíme domácnosť, mnoho z nás z tejto aktivity upustí a to z rôznych dôvodov. Častým dôvodom je nepripravenosť priestorov, v ktorých ľudia trávia väčšinu svojho času. K vytvoreniu ekologickej kancelárie je potrebné zabezpečiť koše na recykláciu, ktoré sú farebne rozlíšené, aby si ich každý jeden zamestnanec všimol. Okrem poskytnutia recyklačných nádob je rovnako dôležité svojich zamestnancov aj motivovať a správne informovať. Kreativite sa medze v tomto bode nekladú, no na začiatok postačí, ak ku smetným nádobám umiestnite podrobný popis toho, ktoré typy odpadkov patria do daného koša. Recyklovanie odpadu prispieva k nášmu kolektívnemu cieľu k udržateľnej budúcnosti. Nedá sa spomenúť recyklovanie bez toho by sme si neozrejmili aj proces kompostovania. Kompostovanie, ako každá iná technológia, má svoje špecifické procesy a pravidlá, ktoré treba dodržiavať. Aj v kancelárskych priestoroch je možné nájsť priestor na kompostovanie potravín. Predtým ako začnete kompostovať je dôležité si ozrejmiť čo sa môže, a čo sa nemôže, do kompostu vhadzovať. V prípade kompostovania nesprávnych potravín môže nastať v priestore šírenie nežiadúcich baktérií, zápachu a plesní. 

Do kompostu určite patrí:

  • kuchynský a záhradný odpad (zvyšky zeleniny, odpad z kávy, čajové vrecúška a iné)

Do kompostu určite nepatrí:

  • mäso, mliečne výrobky, kosti a iné

Z ekologickeho pohľadu je kompostovanie určite spôsob, akým ste schopní prispieť k zdravšej planéte. Avšak, z praktického hľadiska, kompostovanie v rámci kancelárskych priestorov môže priniesť viac práce ako osohu. Je pravdepodobné, že zamestnanci nebudú dodržiavať základné pravidlá kompostovania a bez pravidelnej kontroly si môžete zamoriť kancelárske priestory nepríjemným pachom a baktériami..   

Siahnite po udržateľnejších materiáloch

Plasty

V neposlednom rade by sme sa mali vyhnúť používaniu PET fliaš v  kanceláriách (a celkovo). Vo svete sa každú minútu predá približne milión PET fliaš, ktoré nie sú recyklovateľné a najčastejšie končia na skládkach alebo v spaľovniach. V ekologických kanceláriách by sa mali preto nachádzať karafy s vodou z kohútika. Nielenže pôsobia luxusnejšie ako samotné PET fľaše, ale sú aj šetrnejšie k životnému prostrediu. 

Papier

Nielen plast, ale aj papier, by mal byť na našom liste recyklovateľných materiálov. V kanceláriách sa každý deň minie extrémne množstvo papiera, ktoré do značnej miery ani nie je nutné použiť. Vďaka moderným technológiám sme schopní nahradiť papier digitálnymi dokumentami. V prípade, ak vaša kancelária ešte nie je plne digitalizovaná a stále používate veľké množstvo papiera, je určite ekologickejšie využívať recyklovateľný papier, ktorý je šetrnejší k životnému prostrediu. 

Kancelárske pomôcky

Aby naše kancelárie pôsobili organizovane, netreba to preháňať s kancelárskymi pomôckami. Namiesto papierových zošitov môžete využívať poznámkový blok v počítači. Namiesto kalendára na stole môžete radšej používať kalendár v počítači kde si môžete nastaviť aj pripomienky v prípade potreby.  Existuje mnoho aplikácií, ktoré si stačí do počítača nainštalovať a nebudete tak odkázaní na hromadu vecí na pracovnom stole, na ktorom dokáže počas rušnejších pracovných dní vzniknúť poriadny chaos. Ak sa nad tým zamyslíme, tak všetko čo na stole potrebujeme je počítač, maximálne jedno pero, ceruzka a v prípade nevyhnutnej potreby jeden zošit z recyklovateľného papiera. Naša planéta sa nám určite poďakuje. 

Vytváranie zdravých kancelárií nie je prospešné len z pohľadu ekológie, ale taktiež predstavuje značné benefity pre naše zdravie, či už fyzické alebo psychické. V Cushman a Wakefield sa tešíme, že aj v našej ponuke nájdete kancelárske priestory, ktoré nesú označenie "ekologické". Niekoľko z nich Vám ponúkame nižšie:

Tower 27 (Eurovea Congress Tower)

Ikonická dominanta, ktorá by mala byť súčasťou kongresového centra Bratislavy a bránou do Eurovea. Kancelárske priestory v tejto budove ponúkajú vysoký štandard vyžadovaný proprednými spoločnosťami FORTUNE 100.

Viac nájdete na stránke: Kancelárske priestory Tower 27 (Eurovea Congress Tower) | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)

Kancelárske priestory Tower 27 (Eurovea Congress Tower) | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)
Kancelárske priestory Tower 27 (Eurovea Congress Tower) | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)

Green Park

Výborné napojenie na medzinárodné letiská a diaľnice, MHD a aj hlavné cyklotrasy. Budova je lokalizovaná na južnej strane Dunaja, iba 10 minút chôdze od historického centra.

Viac nájdete na stránke: Green Park | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)

Green Park | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)
Green Park | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)

Nové Apollo

Administratívny komplex nahradí pôvodné Apollo Biznis Centrum I. Záujemcom ponúka plošne najväčšie podlažie v meste, ktoré je ideálne pre zdieľané servisované centrá. Má výbornú dostupnosť autom aj MHD. Výhodou je aj dostupné parkovanie.

Viac nájdete na stránke: Nové Apollo | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)

Nové Apollo | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)
Nové Apollo | Cushman & Wakefield (cushwakeoffices.sk)


Zdieľajte článok

Mgr. Zuzana Gurová
Mgr. Zuzana Gurová
Head of Marketing, Slovakia

Zuzana má 10-ročné skúsenosti v marketingu a PR v oblasti realít. Je zodpovedná za marketingové, PR aktivity a rozvoj podnikania v Cushman & Wakefield na Slovensku.