05.12.2018

Minimálna plocha kancelárie prekvapí: Darujte zamestnancom pohodlie

Nemyslíme tým iba zdravé vzťahy na pracovisku, či pohodovú atmosféru, ale tiež samotný fyzický priestor, kde zamestnanci pracujú. Kedysi populárny open space, ktorý bol pre majiteľov firiem najekonomickejší, postupne nahrádzajú rôzne kreatívne prostredia, ktoré majú ešte kreatívnejšie názvy. Počuli ste už o hniezde, CDP alebo huddle room?

Zabudnite na open space

Moderné spôsoby zariadenia kancelárií vychádzajú najmä z potrieb zamestnancov. Zamestnávateľ si je vedomý toho, že jeho zamestnanci trávia v kancelárii minimálne 40 hodín týždenne a pohodlie vplýva na ich pracovný výkon. 

Takzvané hniezda sú kombináciou klasickej kancelárie a open space. Typické hniezdo charakterizuje usporiadanie pracovných stolov do skupiniek pre 6 až 8 zamestnancov, najčastejšie podľa ich pracovnej pozície. Jednotlivé hniezda, inak aj združené stoly, sú od seba oddelené vizuálnymi bariérami či skupinami kvetov, čím celý priestor rozčleňujú. Hniezda pôsobia na psychiku zamestnanca príjemnejšie a komornejšie. Sú ideálne pre introvertov, ktorí zvyknú mať nepríjemný pocit, že stále na nich niekto pozerá.

Medzi nové výrazy patrí aj skratka CDP (Clean Desk Policy), ktorá pozitívne ovplyvňuje produktivitu a súvisí aj s ochranou citlivých údajov. Clean Desk Policy stanovuje to, ako má pracovný stôl vyzerať, keď zamestnanec opustí kanceláriu po skončení pracovnej doby. Neporiadok na pracovnom stole zvyšuje stres, láka pozornosť zamestnanca preč od dôležitých úloh a dáva priestor na únik citlivých informácií.

Huddle rooms sú menšie miestnosti, ktoré majú univerzálne použitie. Či už ako dočasné kancelárie pre zamestnancov, ktorí pracujú na skrátený úväzok, či freelancerov, alebo ako „mítingovky” pre menšie skupiny ľudí. Huddle rooms vytvárajú súkromný priestor, ktorý pôsobí kreatívne a je ideálnym miestom pre brainstorming, pracovné pohovory či spoločné raňajky.

Pracovný stôl má svoje minimum

Keď ale zabudneme na moderné výrazy a zamyslíme sa nad zamestnancom, ktorý sedí za pracovným stolom 8 hodín denne, čo najviac potrebuje? Dostatočne veľký pracovný stôl a ergonomickú stoličku. Minimálna veľkosť pracovného stola závisí od druhu vykonávanej práce, no pre pohodlie zamestnanca v korporácii by nemala byť menšia ako 60x80 cm. 

Výšková nastaviteľnosť stola je tiež dôležitá, keďže štúdie preukázali, že človek je produktívnejší, keď za počítačom pracuje postojačky, kvôli prúdeniu krvi do mozgu. Možnosť nastaviť si výšku stola by preto nemala chýbať rovnako ako dostatočný priestor na pohyb, či strečing. Zbytočne veľké alebo príliš stiesnené priestory pôsobia stresujúco. Ak sa im neviete vyhnúť, zabezpečte v kancelárii dostatočný prísun čerstvého vzduchu a denné svetlo.

Úložné priestory sú dôležité

S úložným priestorom v kancelárii je to o niečo komplikovanejšie. Všeobecne platí, že čím viac úložného priestoru, tým väčší neporiadok po čase nahromadíte. Osvedčila sa však jedna praktická metóda dvoch šuplíkov. Jeden na súkromné a kancelárske veci, ako sú nabíjačky či sponkovačky a nožnice, druhý na firemné dokumenty. 

Pokiaľ zamestnanec nevykonáva komplexnú administratívu, dva šuflíky mu budú stačiť – aj tak je väčšina jeho dokumentov uložená online a v maili. Dosiahnuť spokojnosť zamestnanca, aby dosahoval požadovaný pracovný výkon, tak nie je také náročné, ako by sa mohlo zdať.

Zdieľajte článok

Mgr. Zuzana Gurová
Mgr. Zuzana Gurová
Head of Marketing, Slovakia

Zuzana má 10-ročné skúsenosti v marketingu a PR v oblasti realít. Je zodpovedná za marketingové, PR aktivity a rozvoj podnikania v Cushman & Wakefield na Slovensku.