15.05.2018

Do strednej Európy prišlo v minulom roku 82 nových značiek, z toho 12 na Slovensko

Osemdesiatdva nových medzinárodných značiek vstúpilo minulý rok do regiónu strednej Európy*, z toho 12 na Slovensko (Česko 31, Poľsko 22, Maďarsko 17). Viac ako do Českej republiky neprišlo ani do Ruska, kde v minulom roku zaznamenali dvadsať nových svetových značiek. Oproti roku 2016, kedy prišlo do strednej Európy 67 nových značiek (Slovensko 17, Česká republika 29, Poľsko 13, Maďarsko 8) sa jedná o 22% nárast. Vyplýva to z najnovšej štúdie spoločnosti Cushman & Wakefield, ktorá nové prichádzajúce značky do strednej Európy a Ruska dlhodobo monitoruje.

Rozdelenie značiek podľa segmentov

Najviac expandujú obchody s módou, ktoré už tradične vedú medzi všetkými segmentami. V roku 2017 sa v priemere podieľali na 46 % všetkých nových prichádzajúcich do krajín strednej Európy. V Česku a Rusku dosahovali až 55 %, najväčší podiel z monitorovaných krajín, v Poľsku rovných 50 %. Medzi tie najzaujímavejšie patrili Superdry (Slovensko), Palmers (Praha, Budapešť), Karl Lagerfeld (Praha), L.K.Bennett (Rusko) či vstup českej Alpine Pro do Poľska. Z hľadiska cielenia zákazníka čo sa týka módy, prevládali značky zamerané na masový trh s 58 %, druhú priečku obsadili prémiové značky tvoriace 39 %. 

Stredoeurópsky región je magnetom tiež pre luxusné značky a to vo všetkých segmentoch. Najviac značiek smeruje do Prahy, kam v posledných dvoch rokoch prišli Celine, Tory Burch, Patek Philippe, Rolls-Royce a Breiling. Všetky otvorili na známej pražskej ulici Pařížská. Tá sa dlhodobo profiluje ako popredná ulica luxusných značiek. Potvrdzuje to aj Louis Vuitton, ktorý už trikrát rozšíril svoje priestory na tejto prestížnej adrese. Rusko, vďaka svojej silnej kúpnej sile ruskej elity, zaznamenalo v posledných dvoch rokoch príchod piatich nových luxusných značiek rovnako ako Praha. Do Maďarska prišla v rovnakom období značka Rolex. 

Najväčší skok v podiele zastúpenia všetkých segmentov zaznamenala gastronómia, tzv. F&B (Food & Beverage). Medziročne narástla v regióne strednej Európy o 71 %. V roku 2016 prišlo 7 nových značiek, v roku 2017 12 značiek. Najväčší rast pocítilo Česko, Poľsko a Slovensko, kde otvorili známe mená ako Vapiano (Praha), Pizza Hut (Praha), Blue Frog (Vratislav), Papa John's (Varšava) či Nespresso (Bratislava). 

„Veľký nárast v F&B pozorujeme na nákupných uliciach, ako aj predovšetkým v nákupných centrách, ktoré veľakrát prechádzajú nákladnými rekonštrukciami, aby sa podiel gastronomických zón rozšíril a vyhovel tak meniacim sa preferenciám svojich zákazníkov. Tí už tam zďaleka nechodia len nakupovať, ale predovšetkým tráviť voľný čas pri dobrom jedle a zábavných aktivitách. Preto v centrách vidíme stále častejšie fitness centrá, Imax multikiná a iné tzv. voľnočasové koncepty,“ hovorí Jan Kotrbáček, partner a vedúci prenájmu maloobchodných plôch v strednej a východnej Európe.

Nákupné centrá či nákupné ulice - kam značky mieria?

Vyše 80 % nových značiek vstupujúcich do strednej Európy a Ruska otvorili svoj prvý obchod v nákupnom centre. Výnimkou bolo Maďarsko, kde viedli nákupné ulice. V Česku situáciu ovplyvnilo predovšetkým rozšírenie obchodného centra Chodov, ktoré pritiahlo 18 z 31 nových značiek. V roku 2016 však dominovali nákupné ulice. České a maďarské nákupné ulice sú v regióne najatraktívnejšími, čo je dôvodom prečo si ich pre vstup na trh dlhodobo vyberá viac značiek ako v iných krajinách. 

„Slovensko je spravidla jednou z posledných krajín spomedzi štátov CEE, do ktorých značky vstupujú. Expanzné sebavedomie, podporené dobrými ekonomickými ukazovateľmi a výsledkami iných porovnateľných značiek, zákazník určite uvíta. Za obľúbenou a populárnou značkou už nemusí cestovať, prípadne byť obmedzený len na on-line nákup. V priebehu posledných dvoch rokov vstúpili na trh dlho očakávané značky a svoj vstup oznamujú ďalšie," hovorí Katarína Paule, Associate a vedúca retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

Odkiaľ značky prichádzajú 

Najviac značiek, konkrétne 17, prišlo v minulom roku do strednej Európy zo Spojených štátov. Tesne nasledovalo Taliansko s 15 značkami. Najväčší medziročný skok patril prílivu nemeckých značiek do regiónu. Svoj prvý obchod si v regióne otvorilo 11 nemeckých maloobchodníkov. Podľa kontinentálneho rozdelenia prevažujú európske značky (66 %), nasleduje Amerika s 19 %, ázijské značky tvorili len 6 %.

Najvyššie dosahované nájomné v strednej Európe medziročne vzrástlo o 11 %, v Bratislave o 8 % v obchodných centrách a o 2 % v nákupných uliciach

Najviac rástlo nájomné v pražských obchodných centrách, a to až o 23 % na 160 eur za m2 mesačne. Približuje sa tak ruskému nájmu, kde si v obchodných centrách maloobchodník zaplatí až 180 eur za m2 mesačne. Vďaka svojej atraktivite však zďaleka najvyššie nájomné v strednej Európe nájdeme na pražských nákupných triedach, ktoré zaznamenali 7% rast na 220 eur za m2 mesačne za ideálnu jednotku o 100 m2. Pražské nákupné ulice najmä ulica Na Příkopě, Václavské námestie a ulica Pařížská, lákajú najviac záujemcov, ktorí chcú vytvoriť prestížne a reprezentatívne obchodné jednotky.

Vyhliadky 

V posledných rokoch sa stredoeurópsky trh stabilne rozrastá o vyššie desiatky nových značiek ročne a v tomto duchu bude trend naďalej pokračovať. Kúpna sila rastie v regióne rýchlejšie ako na západe, rovnako tak rýchlo ako rastúca stredoeurópska ekonomika. Maloobchodníci v priemere dosahujú solídne obraty, ktoré sa kontinuálne zvyšujú. Región strednej Európe je stále viac obľúbenejšia turistická destinácia, a to tiež vďaka jeho bezpečnosti. Nie je teda prekvapujúce, že príchod mnohých značiek a nových konceptov je už teraz potvrdený a odchod zostávajúcich značiek Cushman & Wakefield neočakáva. 

* Do regiónu strednej Európy počítame Slovensko, Českú republiku, Poľsko a Maďarsko.

Zdieľajte článok