06.09.2022

Coworking vs home office: Aký typ práce sa hodí práve vám?

Čo si máme predstaviť pod pojmom coworking?

„Coworking“ pochádza z anglického slova „Co-work” , ktorého doslovný preklad do slovenčiny znamená „spolupráca“. Priamy preklad však nevystihuje tú pravú podstatu toho, čo vlastne coworking je. Jedná sa teda o určitý štýl práce, pričom daná práca sa vykonáva poväčšine vo väčšom otvorenom priestore, v ktorom ľudia vykonávajú zvyčajne na sebe nezávislú prácu. V jednoduchosti povedané, jedná sa o skupinu ľudí, ktorá pracuje v zdieľanom priestore, kde každý človek si vykonáva svoju individuálnu robotu. Hlavnou motiváciou ľudí pre navštevovanie coworkingových priestorov je pocit spoločenskej previazanosti a motivácie. Keď si predstavíte, že sa nachádzate v jednej miestnosti s množstvom ľudí, ktorí „ tvrdo“ pracujú, chuť a motivácia pracovať sa prejaví aj u vás. 

Čo si máme predstaviť pod pojmom home office?

„Home office“ je taktiež slovo anglického pôvodu a v preklade do slovenčiny znamená „práca z domu“. Tentokrát preložená verzia slova doslova odhaľuje samotnú podstatu. Home office je taktiež určitý štýl práce, kde však človek pracuje v priestoroch svojej domácnosti zvyčajne sám bez priamej interakcie s ostatnými kolegami alebo inými ľuďmi. Práca z domu si vyžaduje veľkú sebadisciplínu, keďže v našom domácom prostredí nemáme pri seba nikoho, kto by nás kontroloval alebo motivoval, často môžeme skĺznuť k prokrastinácií. Naopak však máme priestor na vytvorenie si svojho vlastného pracovného harmonogramu a vieme si určiť čas kedy sme najproduktívnejší a využiť ho na 100%. 

Aká forma práce je pre vás vhodnejšia? 

Pri výbere medzi coworkingom a home officom veľmi záleží od druhu vašej práce. Napríklad, ak vaša práca zahŕňa každodenné stretávanie sa s klientmi alebo je nutné aby ste veľmi často osobne konzultovali priebeh vašej práce so svojimi kolegami, je pre vás jednoznačne lepšou možnosťou coworking. Coworkingové priestory totiž často poskytujú aj konferenčné, „meetingové“ priestory, ktoré vám poskytnú potrebné súkromie na stretnutia. Pri práci z domu by ste museli neustále rozmýšľať nad tým, kde sa so svojimi klientmi stretnete, čo môže zo začiatku pôsobiť neprofesionálne. Naopak, ak je vaša práca vo veľkej miere individuálna a v jednoduchosti vám na prácu stačí len počítač, stôl a dobré slúchadla, tak práca z domu je pre vás ako ušitá. Hlavnou výhodou práce z domu je flexibilita a čas, ktorý ušetríte tým že nemusíte dochádzať do kancelárie či do coworkingových priestorov.

Samozrejme obidve možnosti prichádzajú aj so svojimi negatívami. Pri práci z domu je vysoká šanca, že sa po čase budete cítiť osamotený a bude vám chýbať osobný kontakt s vašimi kolegami alebo s ľuďmi vo všeobecnosti. Pri coworkingu, na druhú stranu, síce máte neustále spoločenský kontakt, ale nemáte veľké súkromie a často vás môžu ostatní ľudia pri práci rozptyľovať. Do úvahy je potrebné taktiež brať aj náklady. Prenájom coworkingových priestorov niečo stojí, kdežto práca z domu si nevyžaduje žiadne ďalšie výdavky- z hľadiska samotného prenájmu priestoru. Výdavky spojené s homeofficom sú zas zvýšená spotreba energií, ktorá pri prenajímaných pracovných priestoroch býva zahrnutá v cene prenájmu.


Pandémia, nezmenila len naše osobné životy, ale naštrbila aj vznik nových spôsobov práce. Využívanie coworkingov alebo práca z domu pred vznikom pandémie vôbec neboli samozrejmosťou, v málo prípadoch to vôbec bola možnosť. Ako sme sa však museli prispôsobiť na nepriaznivé podmienky, ktoré so sebou pandémia priniesla, tak sme si aj obľúbili nové štýly práce, ktoré dnes vyhľadávame a zároveň aj požadujeme od svojich zamestnancov. Či už sa jedná o coworking alebo prácu z domu, obe varianty prinášajú so sebou výhody aj nevýhody. Najviac pri výbere medzi týmito dvoma možnosťami záleží od vašich preferencií. Ste radi sami vo svojom komforte a vaša práca zahŕňa minimálny kontakt s ľuďmi? Home office je cesta pre vás. Alebo, ste skôr spoločenský typ a potrebujete aj priestor na stretávanie s vašimi klientmi či kolegami? V takom prípade je pre vás coworking to „pravé orechové“. 




Zdieľajte článok

Mgr. Zuzana Gurová
Mgr. Zuzana Gurová
Head of Marketing, Slovakia

Zuzana má 8-ročné skúsenosti v marketingu a PR v oblasti realít. Je zodpovedná za marketingové, PR aktivity a rozvoj podnikania v Cushman & Wakefield na Slovensku.