03.10.2024

Rastúci dopyt po kanceláriách v Bratislave: Prečo je tomu tak a čo očakávať v blízkej budúcnosti?

V prvej polovici roka 2024 údaje z kancelárskeho trhu v Bratislave ukázali, že prenájmová aktivita sa vrátila na úroveň spred pandémie a dokonca prekročila čísla z prvej polovice roku 2023. To zaradilo Bratislavu medzi mestá s pozitívnym vývojom na európskom trhu. S celkovým objemom prenájmov presahujúcim 105 000 m² za prvých šesť mesiacov roka je cieľ 200 000 m² na celý rok nielen dosiahnuteľný, ale pravdepodobne aj prekročiteľný.

Viac ako polovica z 30 hlavných európskych trhov zaznamenala v prvej polovici roka 2024 nárast nájomnej aktivity. Mestá ako Lisabon, Miláno a Berlín hlásili dvojciferný rast, zatiaľ čo Londýn a Frankfurt vykázali mierny nárast. Dopyt po kvalitných kancelárskych priestoroch spolu s transakciami verejného sektora poháňali tento trend. Medzi najväčšie nájomné zmluvy patrí aj tá, ktorú uzavrela Európska komisia.

Bratislava čelí dvojrýchlostnému trhu

Miera neobsadenosti v kancelárskych priestoroch klesla už druhý štvrťrok po sebe na 13,23 %, čo je výsledkom rastúceho dopytu a spomaľujúceho sa tempa novej výstavby. S obmedzeným počtom pripravovaných projektov sa očakáva, že tento trend bude pokračovať. Do konca roka by mohla miera neobsadenosti klesnúť až na 12 %. 

Vyššia miera neobsadenosti v porovnaní s európskym priemerom je spôsobená "dvojrýchlostným" trhom v Bratislave: moderné budovy triedy A+ v atraktívnych lokalitách sú plne obsadené, zatiaľ čo staršie budovy triedy A a B v menej žiadaných oblastiach bojujú s vysokou neobsadenosťou, čo sa môže v budúcnosti ešte zhoršiť.

V iných európskych mestách dostupnosť kancelárskych priestorov klesla, a to najmä v dôsledku obmedzenej výstavby a zvýšenej prenajímateľskej aktivity. Rím, Rotterdam a Birmingham hlásili výrazný pokles dostupnosti. V Londýne zostala dostupnosť nízka, najmä v City a východnom Londýne.

Cushman & Wakefield pravidelne monitoruje dynamiku slovenského trhu kancelárskych priestorov. Naše Marketbeats prinášajú detailné informácie o aktuálnych trendoch, voľných plochách, nájmoch a dopyte zo strany nájomcov.



Zdieľajte článok

Adriana Vlasatá
Adriana Vlasatá
Marketing Specialist

Adriana vyštudovala žurnalistiku a je súčasťou Cushman & Wakefield od roku 2024. Pracovala v oblasti médií a sociálnych sietí. V Cushman & Wakefield sa venuje marketingu a PR.