16.11.2018

Najdrahšie nákupné ulice sveta

Každoročná správa Najdrahšie nákupné ulice sveta, tento rok vydaná už 30-krát sleduje 446 najvýznamnejších nákupných ulíc po celom svete. Najdrahšie z nich z hľadiska nájomného v nehnuteľnostiach najvyššej kategórie v celkovo 65 krajinách radí na základe interných dát spoločnosti Cushman & Wakefield do rebríčka.

V dôsledku výrazného poklesu cien nájomného v New Yorku sa Horná 5. avenue vrátila na druhú priečku vo svetovom poradí - priemerné nájomné tu dosahuje 2 250 dolárov za štvorcovú stopu za rok oproti 3 000 dolárom v predchádzajúcom 12-mesačnom období. Hongkonská Causeway Bay sa aj napriek miernemu poklesu priemerných cien nájomného vyhupla na prvé miesto s 2 671 dolármi za štvorcovú stopu ročne. Tretie miesto na rebríčku patrí s 1 744 dolármi za štvorcovú stopu / rok londýnskej New Bond Street, ktorá je zároveň najdrahšou lokalitou v Európe a kde sa ceny nájomného medziročne v podstate nezmenili. To potvrdzuje, že predajcovia luxusného a špičkového tovaru stále považujú britskú metropolu za hlavnú nákupnú destináciu.

V prvej desiatke sa ďalej umiestnila celkovo štvrtá parížska Avenue des Champs Élysées s cenou 1 519 dolárov za štvorcovú stopu/ rok a piata milánska Via Montenapoleone s 1 466 dolármi za štvorcovú stopu ročne. Z Ázie po Hongkongu najviac boduje tokijská Ginza s priemerným nájomným 1 219 dolárov za štvorcovú stopu za rok. Ulice na rozvíjajúcich sa trhoch v Afrike a Latinskej Amerike obsadili väčšinu pozícií na opačnom konci rebríčka s nájomným len 20 - 30 dolárov za štvorcovú stopu ročne. 

Podľa prvého vydania správy z roku 1988 bola najdrahšia ulicou na svete newyorská Východná 57. ulica s nájomným 425 dolárov za štvorcovú stopu ročne. Odvtedy v rebríčku dominovali ulice v New Yorku alebo Hongkongu a okrem nich sa na prvú pozíciu ako jediná dostala tokijská Ginza.

Autor správy Darren Yates, vedúci tímu prieskumu trhu v EMEA regióne v spoločnosti Cushman & Wakefield, prehlásil: „Globálne je o špičkové maloobchodné lokality stále veľký záujem, keďže poprední obchodníci využívajú predajne v rámci svojej stratégie prilákania a udržania zákazníkov. Globálne trendy síce nie sú všade úplne rovnaké, majú však určité spoločné prvky. K najvýraznejším z nich patrí sústavný nárast predajov po internete a užívania niekoľkých predajných kanálov ako štandard, ako aj značné investície do vzhľadu predajní. Hlavné komplikácií v maloobchode sú síce stále technológie, na druhú stranu však umožňujú lepšie porozumieť zákazníkom a sprostredkovať im lepší celkový zážitok z nákupu v predajni, z čoho fyzické predajne ťaží.“

Justin Taylor, vedúci maloobchodného tímu spoločnosti Cushman & Wakefield pre región EMEA, uviedol: "Vyhliadky tohto odvetvia sú stále svetlé, v dôsledku spoločenských a technických zmien však prichádza fáza "viac ako maloobchod", čo znamená, že bude treba prispôsobiť aj obchodné modely. Tradičný maloobchod síce prežije a na mnohých miestach bude aj prosperovať, pravdepodobne však bude tvoriť menšiu časť celkového mixu nájomcov. Aj v týchto najdrahších lokalitách hlavných mestských ulíc najskôr budeme svedkami zmiešaného využitia - reštaurácie, voľnočasové aktivity, fitness a služby. Dôsledkom je, že tradičný maloobchod sa mení z hľadiska veľkosti, fungovania a podoby. Najviac je to vidieť v Spojených štátoch a Veľkej Británii, kde sa už prejavil vplyv reštrukturalizácie maloobchodných podnikov a redukcia sietí predajní, a v niektorých oblastiach aj korekcia cien nájomného smerom nadol. Rovnakou mierou však toto narušenie tradičných foriem vytvára príležitosti pre nástup nových zaujímavých firiem a formátov."

Výsledky podľa regiónov:

EMEA

Cenovo najdostupnejšia ulica Európy sa nachádza v litovskom Kaunase s 19 dolármi za štvorcovú stopu ročne. Najvyšší medziročný nárast zaznamenala portská Baixa (Rua de Santa Catarina) s nárastom o 30,4% na 98 dolárov za štvorcovú stopu a rok. K najväčšiemu poklesu naopak došlo v istanbulskej Bagdat Caddesi o - 24% na 178 dolárov za štvorcovú stopu ročne. Najdrahšou európskou lokalitou je londýnska New Bond Street a zo správy vyplýva, že dobre si viedli aj dopyt a ceny nájomného na ďalších hlavných tepnách Londýna. Štyri mestá z prvej európskej desiatky pripadajú na Taliansko (Miláno, Rím, Benátky a Florencia) a na desiatej priečke sa umiestnila najdrahšia nemecká ulica, Kaufinger / Neuhauser v Mníchove.

Amerika

V USA rad veľkých obchodných domov zoštíhľuje a vytvára formáty cielené na miestnu klientelu, pričom okrem predaja produktov sa viac zameriavajú aj na služby zákazníkom. Pokračuje rast v segmente potravín, hoci s dôrazom na "zdravé, rýchle a neformálne" občerstvenie. V širšom pohľade patria obchodníci v USA aj naďalej medzi najmodernejšie na svete a tunajšie najlepšie firmy utvárajú budúcnosť maloobchodu prostredníctvom konceptov, v ktorých merchandising plne stavia na lokálnych užívateľoch aplikácií. Rad postupov, ktoré tieto firmy teraz uplatňujú, sa v najbližších rokoch stane v maloobchode štandardom. 

Najväčší rast cien nájomného v tomto regióne zaznamenala ulica Alameda Lorena v São Paule - 62,5% (52 dolárov za štvorcovú stopu ročne) a najväčší pokles naopak Chevy Chase vo Washingtone - 33,3% (50 dolárov za štvorcovú stopu ročne).

Ázia a Tichomorie

Rýchlu expanziu v Číne naďalej podporuje koncepcia tzv. "Nového maloobchodu", ktorá kombinuje predajné kanály online a offline, veľké dáta, logistiku a komplexné dodávateľské reťazce. Úloha kamenných predajní sa premieňa z výlučnej obsluhy zákazníkov a predaja produktov na integrovanú platformu. Tradičný maloobchod teraz plní viac funkcií, ako je napr. Propagácia značiek, sprostredkovanie zážitkov zákazníkom a distribučné centrá, najmä v segmente čerstvých potravín. 

Maloobchodný trh v Hongkongu sa za posledný rok vzchopil najmä vďaka návrate turistov z pevninskej Číny. Povzbudivé počty prichádzajúcich turistov a výsledky maloobchodného predaja, najmä v kategórii hodiniek a šperkov, vedú luxusné značky k záujmu o návrat na trh, ak budú na to mať v dobrých lokalitách príležitosť. 

Na špici celosvetového rebríčka sa vrátila Causeway Bay, pričom naopak najlacnejšie lokalitou regiónu s 15 dolármi za štvorcový stopu a rok sa stala ulica Ambattur (MTH Road) v indickom Chennai. Najvyšší rast zaznamenalo centrum Century City v Makati vo filipínskom Národným metropolitným regiónu, kde sa ceny nájomného zvýšili o 69,3% na 63 dolárov za štvorcový stopu a rok.

Share this article

Mgr. Zuzana Gurová
Mgr. Zuzana Gurová
Head of Marketing, Slovakia

Zuzana is marketing professional with over 8 years of experience in Marketing & PR at real estate sector. She is responsible for Marketing, PR and Business Development activities at Cushman & Wakefield Slovakia.